Kategóriák

Stressz és a menedzserbetegség

Stressz és a menedzserbetegség

A menedzserbetegség kifejezés nem csupán menedzserekre vonatkozik, hanem mindenkire, aki nagy felelősséggel járó munkát végez, idő nyomása alatt dolgozik és állandó stresszben él.

Leginkább vállalatok közép-és felsővezetőire, magánvállalkozások irányítóira jellemző, hogy nagy egyéni felelősséggel járó döntéseket kell meghozniuk, állandóan időnyomás alatt kell dolgozniuk és ráadásul sok munkatárs kenyérkeresete függ a döntéseik sikerétől. Ezek az emberek állandó feszültségben élnek, munkájuk velejárója a stressz. A menedzserbetegség nem egyetlen betegséget takar, hanem különböző tünetek formájában jelentkezik.
"Az első fázisban funkcionális zavarok léphetnek fel, például alvászavar, étkezési problémák, testsúly-ingadozás, magas vérnyomás. A második szakaszban már szervi elváltozást diagnosztizálnak", foglalja össze a legfontosabb tudnivalókat Kiss István tanácsadó szakpszichológus, életvezetési tanácsadó. A fokozott munkahelyi stressznek kitett döntéshozók kialakuló betegségei két nagy csoportra oszthatók, a vegetatív idegrendszer szimpatikus, 
teljesítményfokozó vagy paraszimpatikus, a raktározást szolgáló funkcióinak túlműködése következtében.
"Az állandó rohanásban élő, az egész világot legyőzni akaró, versengő munkatárs infarktusveszélynek van kitéve, míg a befelé forduló, a feszültséget önmagába fojtó vezető, dolgozó, legnagyobb eséllyel emésztőrendszeri fekélyt kaphat" - elemzi Kiss István a lehetséges következményeket. 
Emellett még számos más szervi baj lehet a végeredmény: cukorbetegség, légzőszervi problémák, pánikbetegség, szexuális funkciózavarok.

A stressz ugyanakkor nem feltétlenül káros. Bizonyos esetben a munka hatékonyságának növeléséhez kell.
"Az eustressz mozgósít, feldob, jobb teljesítményre sarkall, míg a distressz inkább nehézzé teszi a munkát."
A külső események nem közvetlenül okoznak stresszt, csupán az egyén értelmezése útján válnak azzá. Ha például egy döntési helyzetet valaki veszélyhelyzetnek értékel, akkor stresszt vált ki az emberből, ha nem lát benne kockázatot, akkor nem okoz feszültséget.

"A stresszt kiváltó eseményeket nem tudjuk kiiktatni, ezért csak a helyzetekre való reagálásunkon javíthatunk. Ebben segíthet a relaxáció, a lazítás, a pozitív jövőképek felvázolása, a legrosszabb eshetőség háttérbe szorítása, a saját képességek felmérése és az önbizalom. Amelynek növelését segítheti, ha saját értékeinket, céljainkat, erőforrásainkat ismerjük, és azoknak megfelelő életet élünk. Önismeretünk, saját reakcióink ismerete talán a legfontosabb védőfaktor".

Forrás: mfor.hu

A szorongásra, pánikrohamokra alkalmazott gyógyszerek közül sajnos nem mindegyik hatásos, szedésük ráadásul nem kívánt mellékhatást is okozhat, mint például neurológiai problémákat, merevedési zavart, vagy állandó fáradtságot. 
Összegyűjtöttük, mit tehetünk annak érdekében, hogy visszaszorítsuk a szorongást. Főként azoknak ajánljuk, akik nem jártak sikerrel a gyógyszerszedéssel. Íme nyolc tipp a szorongás és a pánikroham megelőzéséhez, leküzdéséhez.

1. Óvatosan az adalékanyagokkal. A legfontosabb, hogy tartózkodjunk az izgató hatású mechanizmusokat (excitotoxikus, aktiválódás okozta sejtpusztulás) okozó anyagoktól. Ilyen a nátrium-glutamát (monosodium glutamate, MSG, amely húst vagy húskivonatot tartalmazó konzervek húsízének erősítésére használt ételízesítő), aszpartam (alacsony kalóriatartalmú édesítőszer), hidrolizált fehérjék, növényi fehérje, izolált fehérje, szója termékek (izolált szójafehérje, szójafehérje és szójatej), természetes ízesítők, nátrium. Ezek az élelmiszer adalékanyagok az idegsejtek túlzott excitációját idézik elő, amely azok károsodásához vagy pusztulásához vezet, főként a homloklebenynél található idegsejtcsoport, az amygdala magban, amely a limbikus rendszer részeként, fontos szerepet játszik az érzelmek keletkezésében.

2. Növeljük a zöldségfogyasztást. A növényekben található számtalan flavonoidról bebizonyosodott, hogy csökkentik a szorongást ? ilyen a heszperidin, kvercetin, és a kurkumin. Mindhárom táplálékkiegészítő formájában is elérhető, az ajánlott dózis naponta háromszor 250 milligramm mindegyikből. (Ha kvercetinhez nem a vízben oldható formában jutunk, extraszűz olívaolajban oldjuk fel.)

3. Csökkentsük a zsírok bevitelét. Különösen a telített zsírokét és az omega-6-ot (növényi olajok, mint a kukorica, sáfrány, szója, mogyoró, repce, napraforgóolajok). A kutatások bebizonyították, hogy magas zsírtartalmú étrend mellett az állatok szervezetében több kortizol szabadul fel, ezáltal jóval több időt vesz igénybe a stressz kiheverése, az alacsony zsírtartalmú diétát fogyasztó társaikhoz képest.

4. Szükségünk van magnéziumra. A szervezet természetes nyugtatószere, ha lefekvési előtt szedjük be, elősegíti a nyugodt alvást. Visszafogja az immunrendszer túlzott reakcióját, amely a szorongásos rendellenességek gyakori velejárója. Mindemellett megelőzi a szívbetegségek, a stroke, és a 2-es típusú cukorbaj, valamint az anyagcsere szindróma kialakulását.

5. Jöhet a fehér tea. A fehér tea epigallokatechingallát (EGCG) tartalmaz, ez a flavonoid megnyugtatja az agyat és csökkenti a szorongást, mégpedig úgy, hogy aktiválja a szerv szorongás ellen leghatékonyabb védőrendszerét, a GABA (gamma-amino-vajsav) receptort. Ez szintén segíti az alvást. A fehér tea fluorid tartalma sokkal alacsonyabb, antioxidánsokban pedig jóval gazdagabb, mint a zöld tea.

6. Gyógyszer helyett macskagyökér. Azok, akik semmiképp nem akarnak gyógyszereket szedni, a macskagyökér (valeriana) gyógynövény a legjobb szer, mivel a fentiekhez hasonlóan képes beindítani az agy nyugalmát előidéző GABA receptort. Az alvás elősegítésére kiváló, de nappal is szedhető a szorongás enyhítésére. Ne szedjük nyugtatókkal vagy nyugtató hatású (fájdalomcsillapító) készítményekkel együtt!

7. Táplálékkiegészítők. Ajánlott az amúri parásfa (phellodendron amurense) és liliomfa (magnolia officinalis) kivonatot tartalmazó készítmények. Ez a táplálék kiegészítő csökkenti a stresszt okozó magas kortizol szintet, ezzel csökkenti a feszültséget, és javítja a kedélyállapotot. Az agy GABA és szerotonin (örömérzetet kiváltó hormon) rendszerén keresztül hat, ezek közül mindkettő nagyon fontos a szorongás szabályozásában.

8. Ne erőltessük a koffeint. A szorongásos zavarokkal küzdő emberek esetében hiperreakciót váltanak ki az izgatószerek, mint amilyen a koffein is. Ráadásul súlyosbítják a szorongással együtt járó álmatlanságot.

forrás: hvg.hu

Az egész napos stressztől betegre izgulja magát? 
Kialvatlan, fáradt, vagy napi 8 óránál kevesebbet alszik? 
Fogyókúrázik, diétázik? 
Ha igen, akkor valószínűleg a cortitrol nevű stresszhormonszint emelkedéstől szenved.
A szervezete kimerült energiáinak helyreállítására a megfelelő mennyiségű stresszhormon a szervezetben állítódik elő a stresszes helyzetek hatására. A túl gyakori cortitrol-szint emelkedés negatív hatást gyakorol a szervezetre, fáradtságot, szívizom és testsúly problémákat, okozhat.
Pharmanex Cortitrol Stress Control Formula egy stresszhormon-szint szabályzó, diétás táplálékkiegészítő, amely segítségével könnyedén megbirkózhat a stresszel. A cortitrol formula olyan természetes alapanyagok speciális keveréke, melyek stresszhormon-egyensúlyt biztosító hatásuk tudományosan bizonyított. Ez a formula egy szintén teljesen természetes alapanyagú, szabadalmaztatott, zöld tea növényből készült kivonatot is tartalmaz. Ez a kivonat, a theanin az agy alfa-hullámainak növekedését idézi elő, melynek hatására mélyebben, nyugodtabban alhat, az esetleges stresszhelyzeteket nagyobb nyugalommal kezelheti. a csúcsfordulaton teljesíthet, és a Cortitrol Formula szedésével nem fogja nap mint nap "betegre" idegeskednie magát.
A püspöksüvegrol /Epidermium/, mely a tradicionális kínai gyógyászatban is használt gyógynövény, azt tartják, hogy növeli a véráramlást, kitágítja a vérereket, és még a fertozések ellen is küzd. Ezek a hatások azok számára lehetnek elönyösek, akik szív-és érrendszeri megbetegedéstol és bronchitistol szenvednek, de a növény szexuális muködésre gyakorolt jótékony hatása is ezeknek a tulajdonságoknak tudhatóak be.

Tartalomhoz tartozó címkék: hír
Kiemelt témák
Kérdése van?

Ügyfélszolgálatunk áll az Ön rendelkezésére!

Partnereink

Közösség

 

 
Gyártók